Sådan sætter du mål for din forretning efter ferien

Ferien har været fuld af strandture, isvafler og rosé på terrassen. Men nu kalder arbejdet, og vi er mange, der må skifte de solrige fridage med familien ud med dage foran computeren. I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan du får gang i forretningen igen efter ferien, og hvordan du sætter dig nogle realistiske mål.

Det er første dag efter ferien. Du skænker en kop kaffe og tænder for computeren.

Du har et ønske om at tage hul på et ambitiøst efterår, hvor der kommer resultater på bordet, og hvor du hiver nye kunder ind i folden. Måske drømmer du om spændende samarbejder, et nyt produkt, eller en strategi, der skal løfte din forretning til det næste niveau? Måske vil du bare gerne gøre det endnu bedre end sidste år.

Og før du ved af det, føler du dig helt forpustet over alt dét, du skal nå, før året overhovedet er begyndt.

For gode intentioner er der mange af. Men hvordan sikrer du dig, at det ikke bare bliver luftkasteller?

Og hvordan sørger du for, at du får sat dig nogle mål, der er realistiske og ikke mindst giver mening – både for din forretning men også for dig som person?

 

Sæt konkrete delmål

”Jeg vil så gerne leve sundere.” Sådan har du sikkert hørt andre sige, og måske har du også selv sagt det. Men hvad vil det egentlig sige at leve sundere? Og hvordan får man succes med det? Er du lykkedes, når du spiser 1 kg. grøntsager om dagen, eller skal du bare undvære din daglige kage? Skal du helst gennemføre et halvmaraton, eller er en luntetur på et kvarter godt nok til dig?

Hvem afgør, om du er lykkedes med at leve sundere? Det gør du! Ud fra de konkrete delmål, du selv opstiller.

For en ting er sikkert. Hvis dit mål er diffust og uoverskueligt, bliver det svært at nå det. Og hvad kan du så gøre i stedet for?

Tip nr. 1: Sig det højt!

Når du siger det højt, bliver du skarpere på pointerne. Dine delmål kan sagtens give god mening i din egen bevidsthed, men når du sætter ord på, kan du blive bevidst om nogle nuancer, du ikke så før. Prøv evt. at formulere dine tanker på et minut og tag tid på det.  Brug optageren på din telefon og lyt bagefter til din egen formulering. Var der noget, der kunne gøres skarpere?

Her er tre spørgsmål, som du kan stille dig selv som en hjælp, når du gerne vil blive skarpere på dit fokus.

Spørg dig selv:

Hvilket problem løser du?

Hvem har det problem?

Hvordan kan du få dem i tale?

 

Tip nr. 2: Forpligt dig over for nogen

Du kender sikkert flere, der vælger at få hjælp fra en personlig træner, hvis de skal lykkes med at tabe sig eller nå et bestemt fysisk mål. Og den personlige træner kan være en god investering på de dage, hvor man har mest lyst til at ligge på sofaen og spise chokolade. For så bliver man mindet om sit mål, og man bliver holdt ansvarlig for det. På samme måde er det godt, at du deler dine målsætninger med nogen. Aftal evt., at I tager snakken op igen om et par uger og følger op på, hvad du har gjort siden sidst. Det forpligter, at andre er involverede.

 

Tip nr. 3: Sæt det mål, der er rigtigt for dig!

Hvis jeg skal drive en seriøs virksomhed, bør jeg også opdatere min Facebookside hver dag. Jeg bør få mig et nyt logo og tage til flere netværksarrangementer…. Eller gør du?

Du kan ikke bruge ’bør’ og ’burde’ til noget. Du definerer selv, hvad der er succes for dig.

Spørg dig selv: Hvad vil DU gerne? Hvad er vigtigt for dig? Hvad passer til dig?

Bare fordi andre er fulde af gode råd, behøver det ikke at være rigtigt for dig. Og man kan ikke alt og skal heller ikke være god til alt. Til gengæld skal man finde sin egen lille niche. Hvad er det, du vil opnå med det? Jo bedre man kender sig selv, hvad passer til dig, had vil du gerne. Hvis du er autentisk og tro mod dig selv, er det sandsynligvis nemmere at lykkes.

 

Tip nr. 4. Vær konkret og start med det samme

Bryd målet op i mindre, konkrete bidder, så det er nemmere at gå til. Du kan f. eks. sætte en dato for, hvornår du skal have nået et eller flere af dine mål, så du har en deadline. Evt. kan du gribe din kalender og se på, hvilke delmål, du skal nå i løbet af et halvt år. Gør det gerne så specifikt og målbart som muligt.

Du kan også vælge tre konkrete ting, du skal gøre i den kommende uge - eller måske allerede i morgen! Det kunne være at ringe til x antal mennesker, at tage til et bestemt arrangement, at følge op på en gammel kontakt. Uanset hvor store eller små handlinger det drejer sig om, kan det give dig en følelse af, at du er godt i gang. Det kan altid være fristende at udskyde dine handlinger, fordi du liiige skal have lavet en ny hjemmeside først, eller liiige skal være lidt skarpere på dit produkt, før du gå videre. På den måde risikerer du, at der går flere måneder, før du kommer i gang. Til gengæld er der ikke noget i vejen for at plukke de lavthængende frugter og starte med dét, der er aller nemmest for dig. For så er du på vej.

 

Tip nr. 5: Bed om hjælp

Vi er ikke lige gode til alt, og det skal vi heller ikke være. Derfor kan det være en god idé at investere energien dér, hvor du er bedst og evt. uddelegere dét, der volder dig problemer. Eller du kan få andres sparring i forhold til dine udfordringer. Dét, du sidder og bakser med, kan måske blive løst på nulkommafem, hvis du får andre til at kaste et blik på det. Måske er du forvirret i forhold til, hvordan du skal bruge sociale medier. Din kollega, som er en haj til det, vil sikkert gerne give dig nogle råd, hvis du spørger pænt. Og så kan du måske til gengæld hjælpe hende med noget andet. Sparring er altid godt.

 Vi håber, du er klar til at tage hul på et efterår, der forhåbentlig bliver fuld af fede projekter, spændende samarbejder og nye muligheder.

Har du brug for sparring? Du kan altid booke en gratis samtale med os, hvis du har brug for at få friske øjne på din forretning. Book her.