Har du styr på dit Value Proposition?

Af: Anne Bertram Ravn

Du har måske hørt om Value Proposition. Men ved du hvad det er? Og ved du, hvilken forskel det kan gøre for din forretning? Hvis ikke, så læs med her, og bliv skarp på, hvordan du skiller dig ud fra mængden.

Value Proposition var dagens tema, da vi holdt netværksfredag d. 5. april hos ByMakers. Her arbejdede 25 selvstændige fra vidt forskellige brancher på at finde frem til deres unikke Value Proposition. I dette blogindlæg stiller vi skarpt på de pointer, der kom frem til fredagens arrangement, og vi krydrer det med lidt ekstra viden. Så selvom du ikke var med til arrangementet, kan du sagtens nå at blive klogere på, hvordan du arbejder med dit Value Proposition, hvis du læser med her.

Hvad er Value Proposition?

Dit Value Proposition er vigtigt, fordi det siger noget om dig, din forretning og dit brand. Det siger noget om, hvilke værdier du repræsenterer med dit firma, og hvilke værdier du ønsker at give videre til dine kunder.

Value Proposition er også et af de buzzwords, du måske er stødt på, når du læser om netværk, forretning og iværksætteri. Og det bruges i flæng sammen med udtryk som kernefortælling og The why. Kært barn har mange navne, og fine ord er der nok af. Men der er noget om snakken, og hvis du er skarp på dit Value Proposition, står du stærkere med din forretning.

Gør som IKEA

Med sin tagline A better everyday life opsummerer IKEA sine værdier, der gennemsyrer hele brandet og går igen på alle niveauer. IKEA laver nemlig praktiske, funktionelle og elegante boligløsninger, der både er nemme at fragte hjem fra butikken, samle selv, og som passer ind i de fleste hjem. Samtidig er prisen også særdeles rimelig. Det bidrager alt sammen til ideen om et bolighus, der skaber et godt hverdagsliv ude i de små hjem. Den værdi, som IKEA ønsker at give videre til kunden, er altså ikke til at tage fejl af.

Og hvad kan du lære af brands som IKEA? Tænk over, om din virksomheds værdier er til at få øje på. Går dine værdier igen i dit produkt, i din markedsføring, i din relation til kunden?

Kort sagt hvilken værdi skaber du for dine kunder, og hvordan gør det dig unik?

Du er også unik

Uanset om du sælger kattehalsbånd, grafiske produkter eller hjælper andre virksomheder med strategiske processer, er det afgørende, at du har klarhed omkring dit Value Proposition. Dit Value Proposition er nemlig med til at positionere dig blandt dine konkurrenter, så du skiller dig ud i mængden.

Men måske tænker du, at dit firma ikke skiller sig særligt ud, og at du har masser af konkurrenter, der kan det samme som dig. Det kan du bruge som en undskyldning til ikke at lede efter dit Value Proposition. Men du kan omvendt også bruge det som motivation. For vi har allesammen konkurrenter, og ingen får succes med deres forretning ved at ligge på den lade side. Og derfor er det netop dine konkurrenter, der bør motivere dig til at finde dét, der gør, at du skiller dig ud, før de overhaler dig! Og din unikke værdi kan sagtens ligge i detaljer, som du ikke har tænkt nærmere over. Måske er du virkelig god til at opbygge en stærk kunderelation, og du er god til at få kunden til at føle sig vigtig. Så er nærhed måske din unikke værdi? Og hvis du kan få værdien nærhed til f.eks. at gå igen både i dit produkt men også i den måde, du kommunikerer med kunden på, er du nået langt.

Se det som en proces

Dit Value Proposition kan ses som en underliggende feeling eller oplevelse. En værdi, der gennemsyrer hele dit firma, lige fra dit kerneprodukt til din visuelle profil og i din kommunikation med kunden.

Måske lyder det ret komplekst? Det er det også. At få skovlen under sit Value Proposition er ikke noget, der lige bliver klaret på et par timer. Det kan være en langvarig proces, og det var også den pointe, der stod klart efter fredagens netværksarrangement. 25 selvstændige fra meget forskellige brancher blev udfordret på at klarlægge deres unikke værdi, og det medførte masser af overvejelser.

Vidt forskellige værdier blev formuleret og kastet op på farverige post-its, og her var det meget forskellige Value propositions som frihed, brugervenlige og gennemtænkte løsninger og indre succes der kom på banen.

Hvad skal du tage med dig herfra? At dit Value Proposition sagtens kan være skarpt, selvom det ikke ligner din nabos. Og at du skal se det som et værktøj til at skabe et stærkere brand, frem for at se det som en hæmsko. Det kan kræve både sparring, tålmodighed og grundigt arbejde at finde ind til kernen af din unikke værdi, men det er besværet værd.