Kend din kunde!

Af: Anne Bertram Ravn

Kunder. Kernekunder, drømmekunder, trælse kunder, glade kunder.

Som selvstændig bruger du sikkert allerede en god portion tid på at skaffe kunder. Eller også bruger du en masse tid på at tænke på, at du skal skaffe kunder, og spekulere på, hvordan du skal gøre det. Og måske oplever du også, at det kan være en udfordring at få kunderne til at komme igen?

Her får du 4 gode råd til, hvordan du opbygger gode kunderelationer.

1: God kommunikation og forventningsafstemning er vigtigt!

silhouette-2480321.jpg

Det lyder banalt og simpelt, men i praksis kan det være en udfordring. Når en (ny) kunde bestiller en opgave hos dig, er det vigtigt at have en klar snak og forventningsafstemning om kundens ønsker og mål – først! Nogle kunder beder dig måske om ’bare at prøve noget’. Det kan være fristende at sige ’jaja’ og kaste sig ud i det, men resultatet er ofte, at I går skævt af hinanden, og du leverer noget, kunden ikke er glad for. Måske var kunden ikke klar i mælet, men det var du faktisk heller ikke, så din vigtigste opgave er at tage ansvar og sørge for, at kunden bliver holdt i hånden, så I er enige om, hvor opgaven skal lande. Et godt fif er at forklare kunden, hvordan du vil gribe opgaven an, hvad du vil anbefale og skære lidt ud i pap. Din kunde ved ikke det, du ved.

2: Find din niche og bliv ekspert på dit felt

Det kan være fristende at tilbyde en stort udpluk af forskellige produkter og kompetencer og sige ja til stort og småt. Både for at få nogle opgaver i hus, men også for at nå ud til et stort publikum. En væsentlig pointe er, at det ikke altid er en fordel at have alle varer på hylden, og at det ikke nødvendigvis giver flere kunder på den lange bane. Tværtimod kan det måske give flere eller mere loyale kunder, hvis du indsnævrer dit felt og specialiserer dig. Måske vil kunderne hellere hyre én, der er ekspert på lige præcis sit område, end en generalist, der kan lidt af hvert. Kend din kernekunde og kend ham godt!


3: Skal du kæmpe? Og måske kæmpe for meget?

Bliver du mødt af hævede øjenbryn og skeptiske spørgsmål, når du nævner din timepris? Og en forundring over, hvor lang tid en opgave kan tage? Skal du af og til forklare - måske flere gange - hvorfor det produkt, du sælger, har sin eksistensberettigelse og ’hvad det kan’? Hvis det er en kamp at få lov at udføre opgaven, skal du overveje, om du er på vej ind i det rigtige samarbejde, og måske overveje, om det er det værd?

4: Du må godt arbejde med flere bundlinjer

Den store kunde, der lægger en solid bestilling og giver dig timevis af arbejde, er naturligvis vigtig for din forretning, når du skal have brød på bordet. Men nogle gange er det de små kunder, der giver dig en energiindsprøjtning og booster din arbejdsglæde. Også selvom du måske lægger flere timer hos dem, end du reelt bliver lønnet for. Samtidig kan de små kunder medføre positive sidegevinster som nyt netværk, personlige anbefalinger af dit arbejde og nye måder at anskue tingene på. Somme tider er der mere end én bundlinje.

Har du lyst til at møde andre selvstændige, og udvide dit netværk? Kom til vores næste Netværksfredag, hvor vi taler om Value Proposition. Du kan se programmet og tilmelde dig her.